Muut kirkolliset toimitukset

Tuttujen kasteiden, häiden ja hautaan siunaamisten lisäksi voit pyytää seurakunnan pappia toimittamaan myös muita kirkollisia toimituksia, joista toiset liittyvät tiettyihin elämänvaiheisiin, toiset puolestaan vaikkapa vuoden kulkuun.

Kodin siunaaminen

Pappi voi halutessanne toimittaa kotinne siunaamisen. Siunaamisen voi toimittaa vaikkapa jonkin muun perhejuhlan tai kotikinkerien yhteydessä.  Kodin siunaaminen voidaan toimittaa myös aivan erillisenä tilaisuutena.  Voitte järjestää pienen kahvihetken ystäville ja sukulaisille tai sitten pappi voi käydä kodissanne vaikka arki-iltana.  Kodin siunaamisessa luetaan Raamatun tekstejä sekä rukoillaan kodin ja siinä asuvien puolesta.

Kodin siunaamisessa kiitetään Jumalaa ja samalla pyydetään, että Jumala kaikkien lahjojen antajana saisi rakkaudellaan ja läsnäolollaan yhä olla kodin elämää ja sen jäseniä siunaamassa ja johdattamassa.

Kylvön siunaaminen

Paikkakunnan tuottajat ja seurakunta järjestävät aina kesän korvalla kylvöjen siunaamisen rukoushetken jollakin haapajärvisellä tilalla.  Pappi siunaa kylvötyön, jonka jälkeen joku viljelijöistä käy kylvämässä viljansiemeniä peltoon.  Tilaisuus on kaikille avoin.

Sadon siunaaminen

Syksyn sato siunataan Pyhäjoen seurakunnassa yhdessä MTK:n väen kanssa yhteisessä messussa. On tapana, että tuottajat tuovat kirkkoon siunaamista varten satoa tai leivotun leivän. Jos leipä on happamatonta, käytetään siunattavaksi tuotu leipä ehtoollisleipänä. Näin me saamme kokea, miten taivaallinen Isämme pitää meidän koko elämästämme huolta. Tavallisesti messun jälkeen tarjotaan kaikille uutispuuroa.

Avioliittoon vihkimisen vuosipäivä

Jos naimisiin menostanne tulee täyteen tasavuosia, silloin vietetään hopeahäitä, kultahäitä ja mitä niitä onkaan? Hääpäivä on aina ainutkertainen tapahtuma ja muisto elämässä.

Avioliiton solmimisen vuosipäivää voi juhlistaa myös uudistamalla vihkilupauksen kirkon alttarilla.