Pyhäjoen kirkko

Vanhatie 27, 86100 Pyhäjoki

576

Jumalanpalvelus sunnuntaisin pääsääntöisesti klo 10, perhejumalanpalvelukset klo 11, kuukauden ensimmäinen sunnuntai jumalanpalvelus klo 18. Kirkko on avoinna myös muiden tapahtumien aikana.

Istumapaikkoja 426 + n. 150

Pyhäjoen kirkko valmistui v. 1977
Kirkon suunnittelu: Arkkitehtitoimisto KSOY Tampereelta
Rakennusurakoitsija: it Oy Ylivieskasta
Urut: 26 äänikertaiset, mekaaniset, Urkurakentamo Tuomi Sotkamosta
Vanha alttaritaulu: Jeesus Getsemanessa, Konstantin Lagerstam
Seinäreliefi: kuvanveistäjä Kari Juva
www.karijuva.fi

Historiaa:
Asiakirjoissa Pyhäjoki mainitaan itsenäisenä seurakuntana ensimmäisen kerran v. 1573. Tätä vuotta pidetään seurakunnan perustamisvuotena. Pyhäjoki on yksi Pohjanmaan vanhoista emäseurakunnista. Siihen kuului aikoinaan koko Pyhäjokilaakso Savon rajoja Pyhäjärveä myöten.
Pyhäjoen ensimmäinen varsinainen kirkko valmistui 1586. Se oli pieni goottilaistyylinen puukirkko, jossa oli merimerkiksi tarkoitettu 56 m korkea torni. Kirkko purettiin 1850-luvulla pienuutensa ja huonokuntoisuutensa vuoksi. Vanhan kirkko sijaitsi Pyhäjoen vanhalla hautausmaalla v. 1976 rakennetun, Simo Knupin suunnitteleman, kirkkotapulin läheisyydessä. Kellotapuli palvelee yhä seurakuntaa. Sen vierellä on vanhan kirkon muistomerkki.
Toisen kirkon rakentamista mietittiin lähes 80 vuotta. Se toteutettiin vielä vanhan emäseurakunnan voimin C. L. Engelin piirustusten mukaan. Kirkko valmistui v. 1844. Se oli 1200 paikkainen empire-tyylinen ristikirkko, jossa oli valtava keskuskupoli. 1960-luvulle tultaessa siitä voitiin todeta, että se oli mahdollisesti parhaiten alkuperäisen asunsa säilyttänyt Engelin puurakennuksista. Kirkko restauroitiin v. 1969.
Salamaniskusta syttynyt tulipalo tuhosi tämän upean kirkon juhannuskesän yönä v. 1974. Kirkon arvokas irtaimisto saatiin lähes kokonaan pelastettua. Irtaimistoa on osittain esillä nykyisessä kirkossa sekä Annalan kotiseutumuseossa.
Uuden kirkon suunnittelu uskottiin arkkitehtitoimisto Karvala & Silvennoisen tehtäväksi 161 kilpailuehdotuksen joukosta. Kilpailu oli siihen mennessä laajin kirkon suunnittelukilpailu maassamme. Vihkiäisjuhlaa voitiin viettää 4. adventtina v. 1977.
Kirkko edustaa modernia rakennustyyliä. Siinä perinteisen kirkon harmoninen sakraali tunnelma liittyy uudenlaisiin muoto- ja rakenneratkaisuihin. Suunnittelijan lähtökohtana on ollut Psalmin sana ”Ylentäkää sydämenne Jumalan puoleen”.
Kirkon pohjaratkaisu on lähes neliön muotoinen. Katto kohoaa jyrkkenevästi alttarin yläpuolelle yli 20 metriin. Kuoriin tulee voimakas valo korkeasta eteläikkunasta. Salin muoto johdattelee kävijän ajatuksia valoon ja ylös korkeuteen – kohti Jumalaa. Kirkon tunnelma on valoisa ja rauhallinen, mutta samalla myös dynaaminen ja ajatuksia herättävä.
Kirkkosalin seinällä on kuvanveistäjä Kari Juvan laaja tiilireliefi ”Kymmenen neitsyttä’. Se on Pyhäjoen kirkon pysyväissaarna: ”Valvokaa”. Kirkon kuoriin sijoitetut vanhan kirkon kynttiläkruunut ja kastemalja tuovat viestin vuosisatojen takaa seurakunnan ensimmäisestä kirkosta. Niihin liittyy vaikuttavia ihmiskohtaloita ison vihan ajalta 1700-luvulta. Yhdessä kynttiläkruunussa on tätä aikaa koskeva lahjoittajan teksti. Kirkkoon tulijaa tervehtii Engelin kirkon palosta säästynyt vaivaisukko.
Kirkkopiha ja hautausmaa muodostavat laajan, yhtenäisen puiston keskelle kirkonkylää. Alue on viihtyisä levähdyspaikka vanhoine merituulten tuivertamine mäntyineen, kirkon palosta kertovine honkineen ja herkkine kukkaistutuksineen.
Kaikki kirkkopihan uudet rakennuksen ovat saman arkkitehtitoimiston KSOY:n suunnittelemat. Nuorisotila Sarpatti v. 1987 ja uusi seurakuntatalo v. 2001 valmistuneet. Ne muodostavat yhtenäisen kauniin arkkitehtonisen kokonaisuuden.
Tulkaa ja levähtäkää vähän.
Kuvat: Jutta Pyhäluoto

Tiedustelut ja varaukset:

(08)4395400 kirkkoherranvirasto ti ja pe klo 12-16

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Pysäköinti Pysäköinti
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Kastemalja

ke 27.3. klo 10.00 -10.30

Vanhatie 27, 86100 Pyhäjoki

Lasten Pääsiäishartaus

Lasten pääsiäishartaus kirkossa, kesto n. puoli tuntia.