Apua ja tukea

Diakonia

Seurakunnan diakoniatyö on kristilliseen rakkauteen pohjautuvaa palvelua. Se on yksi kirkon perustehtävistä. Diakoniatyö on kuuntelemista, tukemista ja vierellä kulkemista, erityisesti silloin kun elämä tuntuu vaikealta.

Työntekijänä on diakonissa Mirja Hirvikoski, puh. 050-4929 250.

Diakoniatyöntekijä on tavattavissa toimistolla seurakuntatalolla ma-to klo 9-11 tai sopimuksen mukaan. Soita ja sovi aika. Keskustelu on luottamuksellista, työntekijää sitoo vaitiolovelvollisuus.

Diakoniatyön taloudellinen apu on kertaluonteista ja tilapäistä auttamista odottamattomissa kriisitilanteissa. Tavoitteena on tukea asiakkaan selviytymistä ja tarvittaessa ohjata eteenpäin. Vastuu perustoimeentulosta kuuluu kuitenkin lakisääteisesti yhteiskunnalle. Avustusasioissa mukana tulee olla tulo-ja menotositteet sekä mahdollinen toimeentulotukipäätös.

Kerran kuukaudessa seurakunta jakaa eräpäiväruokaa kanttorilasta työttömille ja ruoka-apua tarvitseville.

Kirkon perheneuvonta:

Luottamuksellista keskusteluapua parisuhteen kysymyksissä, perheen pulmissa ja erokriiseissä yksin tai yhdessä puolison kanssa.

Kalajoen rovastikunnan perheasiain neuvottelukeskus, ajanvaraus ma-to 12-13, puh.08 425 990.

Palveleva puhelin p. 0400 221 180, joka ilta  18-24, Kirkon keskusteluapumahdollisuus.

Sururyhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille, joita on kohdannut läheisen kuolema lähiaikoina tai kahden vuoden aikana. Sururyhmä tuo mahdollisuuden surun työstämiseen. Ryhmän vetäjänä on diakoniatyöntekijä ja vapaaehtoinen tai pappi.

Ryhmän kokoontumiset sijoittuvat kevääseen tai syksyyn. Katso Pyhäjoen srk:n kirkolliset tiedot.

Kuva, joka sisältää kohteen luonto, auringonlasku

Kuvaus luotu automaattisesti

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta

Usko, toivo, rakkaus -kakku juhylavuoden kunniaksi
Diakonian juhlavuotta on juhlistettu syyskuussa rovastikunnan diakoniatoimikunnan kokouksessa Pyhäjoella.